måndag 11 februari 2013

Vi har gjort det!!!

 I lördags var vi iväg på vår allra första tävling. 
Kl 07:15 åkte vi från Lindesberg (där vi hade övernattat hos mina föräldrar) mot Fagersta BK. Vi kom fram i lagom tid så vi kunde rasta hundarna ordentligt, anmäla oss och ställa i ordning med bur och allt.

Kl 08:50 hälsades alla ekipage välkomna och domaren presenterade sig och banan. Hon bad oss att tänka på att verkligen ha kul tillsammans med våra hundar under tävlingen och sen fick vi en stund på oss att gå banvandringen


Det var en rolig och lättöverskådlig bana, lite klurig i slutet där man var tvungen att komma ihåg att springa mellan de sista skyltarna och in i mål.
Jag gick banvandringen flera, flera gånger och försökte verkligen att memorera banan.

Tävlingen började och den jag skulle tävla med först var Bamze. Vi hade startnr 19, så när de första hundarna hade gått banan så gick vi ut och började värma upp. Det kändes bra och Bamze var verkligen med på noterna. Endast en hund förutom den tävlande fick värma upp inne i hallen, för att inte de tävlande skulle bli allt för störda. Det var ett mycket bra upplägg, alla fick tävla på lika villkor och det blev aldrig rörigt inne i hallen. När nr 18 var inne på banan så fick vi komma in och värma upp.

 

 Jag trodde att jag skulle vara mycket mer nervös än vad jag var. När vi stod vid startskylten och domaren frågade om vi var redo så tog jag ett djupt andetag och svarade ja. Sen var det precis som att det inte fanns något annat än Bamze och jag. Det kändes verkligen bra när vi väl gick banan och det hela var över på mindre än två minuter.
Bamze var överlycklig över allt beröm han fick när vi var klara och leverpastejen var ju suuuupergod :)

Nästa banvandring var kl 10:30. Jag gick även den flera gånger och tillslut kändes det verkligen som att jag kunde banan utan till. Men nu började jag bli lite nervös. Skylten Sitt - Stå var ju med och den visste jag ju att Diezel absolut inte kan. Vi har tränat, men han har verkligen svårt för den. Antingen sätter han sig, eller så vill han inte stå still.

Jag tog ut Diezel lite i pausen och värmde upp och han kändes faktiskt taggad.


Vi hade startnr 37, så när det var ca 5hundar kvar som skulle tävla innan oss så gick jag ut och började värma upp. Jag försökte mig på att köra igenom banan och han fick en del god belöning i form av leverpastej. När det sen var vår tur att få komma in och värma upp i hallen så plockade jag fram den rökta bogen, som verkligen var extra extra god tyckte Diezel.
Han var såå fokuserad och det kändes så bra...


...vi ställde upp och även här frågade domaren om vi var redo och sen körde vi.
Redan vid första skylten tappade jag Diezel, det var någon väldigt goood nosfläck precis just där. Jag blev såå nervös och höll helt på att tappa fokus. Den där bubblan som jag gick in i med Bamze och som jag även trodde att jag skulle kunna gå in i med Diezel sprack som en såpbubbla.
Jag försökte verkligen att få honom på andra tankar. Men han skulle ha näsan i backen trots att han i alla fall utförde momentet.
Sen fick jag med honom mot den andra skylten som var en front-skyllt och han genomförde den perfekt. Jag berömde honom jättemycket med rösten och vi gick vidare in i slalomen. Sen var han helt med på noterna igen :)
Det kändes mycket bra resten av banan igenom förutom vid SITT - STÅ skylten som jag varit nervös över redan från början, men men tänkte jag, förhoppningsvis blev vi kanske godkända i alla fall.

Efter banan fick han massor av beröm och massor av den där goooda "skinkan" och han var verkligen överlycklig. Jag var så nöjd över att jag lyckades bryta nosandet och att jag även lyckades få honom fokuserad igen.

Två eller tre hundar till skulle köra efter oss och sen blev det prisutdelning.
Föst ropades hundarna upp som inte blev Godkända. Vi blev inte uppropade och kände oss nöjda när domaren sa att resten kunde andas ut.

Sen började de med att ropa upp vinnaren som fick 99poäng...

-Och på delad andra plats med 98poäng har vi Ida Dahlberg Andersson med Bamze och...
 
-Här fattade jag ingenting. Vi kom alltså på delad andra plats på vår allra första tävling. 
Endast två poängs avdarag. 
Det ena var för att Bamze hade gjort en snabb nosning på en kon och det andra var vid "den tyska svängen", som jag helt får ta på mig eftersom jag hade visat Bamze otydligt hur han skulle göra.

Hii hi vad GLAD jag blev!!


Min lilla pärla Cool Lines Call Of Duty "Bamze" och jag.

Men jag måste ju faktiskt skryta över min andra pojke oxå. Tänk att han kom på 10:e plats med hela 83poäng trots att vi hade 10poängs avdrag för Sitt - Stå-skylten och 6poängs avdrag för nosandet. Annars klarade även han hela banan galant.


Jag och mina underbara colliepojkar som gjorde varsitt kvalificerat rallylydnadslopp.

Domaren kom till och med fram extra till oss efteråt och sa:
-Er hoppas jag att man kommer att få se mer av i framtiden :)

Och det kan jag lova, jag sitter redan och spanar in fler tävlingar.
Skall bli spännande att se hur det kommer att gå nästa gång ;)

Ha det gott.
Kramar från mig och colliepojkarna

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar