måndag 22 april 2013

Collieträff - Vallning i bilder

Den 7/4 var det dags för collieträff igen. 
Denna gång stod det vallning på schemat och vi hade verkligen sett fram emot denna träff länge.

Vi var utanför Nora hos en tjej som hette Åsa som var jätteduktig tillsammans med sin hund.
Hon hade även en kompis med sig och tillsammans informerade de lite om det här med vallning och visade oss. Sen fick vi och våra hundar testa att gå in i hagen.


 Bamze fick gå först av mina. Han tyckte att de här fåren var lite konstiga eftersom de inte sprang iväg när han kom, utan gick emot honom. Han bad till och med matte om hjälp genom att hoppa på mig.
Men efter en stund fick han till snittsen och när vi testade för andra gången i den lite större fållan så kändes det som att poletten trillade ner.

Han var så nöjd och glad när vi hade gjort våra två rundor.











Till allra sist var det Diezels tur. Han älskar ju verkligen det här med vallning. 
Alla de andra hundarna vek ner sig lite först när fåren kom. Det vägrade Diezel att göra. Han tände till direkt och satte sig i respekt på en gång. Det var nästan så jag undrade vad det var för monster jag hade fått med mig idag.

Jag tyckte att han var alldeles för het. Men han fick massor av beröm från instruktören. Och jag får väl hålla med om att han balanserade mig fint. Men jag vet ju samtidigt att Diezel kan betydligt bättre och finare än vad han visade där, men efter en stund lugnade han ner sig lite i alla fall.

Det är otroligt kul att se vilken pondus Diezel har när han rör sig i fårhagen. Hela hans kroppsspråk visar att det är detta han är född för att göra. När vi hade vallat för sista gången fick han massor av beröm och han var så mallig och stolt när vi lämnade fållan :)

Återigen inser jag att jag måste försöka att ta tag i det här med vallningen för Diezels skull, han älskar ju verkligen detta och med en massa träning så tror jag att vi skulle kunna ha en hel del nytta av honom bland fåren.











Jag blev så glad, för tjejerna som höll i vallningen ville få tag i oinvallade får. Jag själv vill ju få tag i invallade, för att vi skall kunna börja träna mer på hemmaplan. Då slog oss tanken att vi kunde ju göra lite byten. Så de skall få låna lite får av oss i sommar och när de är invallade får vi tillbaka dem.

Det kan ju inte bli bättre :)


Alla deltagare på vallningsträffen :)
Carina med Viktor och Veyron, Britta med Lorry. Carin med Bellis, Jag med Bamze och Diezel, Jeanette med Texas och Ann med Mio och Moa.

Stort Tack till Ann som alltid fixar så roliga träffar, just denna träff gör vi mer än gärna om igen.

Kramar Ida och colliepojkarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar