måndag 22 april 2013

Rallytävling Kristinehamn BHK den 20/4-2013


I lördags var vi iväg på vår tredje tävling. Den var i Kristinehamn och alla klasser i rallylydnad gick. I vår nybörjarklass var det Ulrica Åström som dömde.
Jag åkte dit tillsammans med min fina vän Ann och hennes korthåriga långnäsor. Vi var på plats framåt 11:30. Hennes banvandring startade kl 13:00 och min 13:15. Jag passade hennes lilla fyramånaderskille medan hon gick banvandringen.
Vårt mål var att plocka med oss fyra nya titlar hem när vi lämnade Kristinehamn och kan ni tänka er, det gjorde vi :)


Banan såg inte allt för komplicerad ut, men det som jag kände skulle ställa till det för oss var den dyngsura planen. Bamze hatar nämligen att utföra nån form av moment under krav när det är så blött.


Uppvärmningen körde en stressad matte på de lite torrare ytorna för att inte dra ner hans motivation i onödan.


Vi hade startnr 2, vilket gjorde mig ändå mer nervös.


Jag kände att jag inte riktigt fick med honom i det tempot jag ville. Men jag ser i efterhand både på bilder och på filmen att han trots det blöta höll fin kontakt och såg positiv ut.

 

Vid varje sitt-skylt så var det en del tidsfördröjning och jag förstår honom. Jag hade inte själv velat sitta i den där sörjan.


I spiralen kände jag att jag fick med honom igen :)

 

Sen blev det mycket segt när han insåg att han skulle sitta igen och på denna skylt 
fick han två poängs avdrag.


Sista skylten var en ligg skylt, inte heller den gick att få till med något tempo.

Jag hade inte nån jättebra känsla och trodde nog att vi skulle få rätt så dåliga poäng i jämförelse med vad vi fått på de andra två tävlingarna. Trots det är jag i alla fall jättenöjd över att jag i alla fall fick Bamze att utföra alla moment och att vi tog oss igenom banan utan att det var nån katastrof.
 

 

Diezel gick som nr 10, så jag tog ut honom ganska snart efter att Bamze hade gått sin runda.
Han kändes jättetaggad och jag kände mig rätt nöjd och den värsta nervositeten steg lite åt sidan.

Diezel och jag tog oss igenom banan och jag tyckte att det kändes jättefint. Jag kände mig riktigt stolt över honom och jag älskar verkligen när han är på det där humöret och när han är sådär positiv när vi gör något.
Blev förbannad på mig själv att jag trasslade in honom i kopplet på sista skylten, men som tur var så var ju målgången nära då.

 
Efter att Diezel hade gått så sprang jag bort till den andra banan där Ann och Mio precis skulle gå. De stod och laddade och hade så himla fin kontakt. Tyvärr satte Mio ner näsan i backen och kunde inte riktigt släppa nosandet. Men jag är så imponerad av Ann som ihärdigt sa Mio, Mio, Miiiiiiiiio, Mio, Miiio genom större delen av banan och hon fick faktiskt med honom runt.

Senare skulle Moa och Ann gå samma bana som jag hade gått med båda mina. Deras runda var verkligen klockren och jag hade en känsla av att de låg superbra till.

Prisutdelningen drog ut på tiden, men till slut fick vi äntligen veta resultaten och gissa om vi blev nöjda:
Moa kom på första plats med 99poäng, Bamze på tredje plats med 94poäng och Diezel påfjärde plats med 92poäng. Alla tre klarade sig fint och kan numer titulera sig RLD-N...

Dessutom när det var prisutdelning för Mios klass visade det sig att även han klarade sig 
och fick åka hem med en rykande färsk titel, födelsedagen till ära.

-Dagen kunde ju inte blivit bättre, för någon av oss!!


 

 Jag och mina fina rallylydnadshundar :)


Diezel
2013-04-20 Kristinehamn BHK
Nybörjarklass
Kvalificerad 92poäng 4:de plats
RLD-N

Domare:Ulrica Åström
Kommentar:
-Glatt och trevligt.
Avdrag: 1p sent sitt och 1p snett sitt, 3p+3p förarfel.


 

Bamze
2013-04-20 Kristinehamn BHK
Nybörjarklass
Kvalificerad 94 poäng, 3:e plats
RLD-N

Domare: Ulrica Åström
Kommentar:
-Följsamt och fint.

 Avdrag: Sena sitt 6poäng




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar