fredag 24 maj 2013

Examen :)

Fy vad fort de här veckorna med lydnadskursen har gått. 
Man har inte riktigt hunnit med, men så otroligt kul och lärorikt det har varit. 
Om jag tänker tillbaka på var vi var när vi började så inser man att vi faktiskt lärt oss en hel del. Om vi bara tränar på och strukturerar upp träningen så går det ju verkligen framåt.

-Ja tänk, igår var det faktiskt Examen :)

Regnet strilade ner från himlen, så det var bara att dra på sig regnstället och ge sig iväg. 
Upplägget för gårdagen var som en liten tävling, vi samlades och det blev lottdragning. 
Jag fick dra först och Bamze fick start nr 4.


Vi började med sittande i grupp. 
Hunden som gick på Bamze förrakurstillfället fick startnr 3, men instruktören flyttade om oss lite så de inte behövde sitta och ligga bredvid varandra, eftersom han hatade Bamze lika mycket igår. Jag ser att Bamze reagerar, men mest ser det ut som han tycker att han beter sig konstigt. Både under platsliggningen och sittandet så kändes det som att Bamze höll lite extra koll åt det hållet där han låg.

Jag fick gå fram och rätta till Bamze en gång eftersom han lade sig ner när han egentligen skulle sitta.
Platsliggningen däremot gick jättebra :)

Sen kördes hund för hund igenom i turordning. Tänk vad kul det var att titta på alla. Alla har verkligen gjort stora framsteg och utvecklats jättemycket under dessa veckor, både hundar och förare.

Min känsla var sådär. Varken Bamze eller jag gillar det här blöta vädret. 
Men det kändes som att jag i alla fall fick igång honom lite.
Vi körde igenom alla moment och jag belönade med godis endast en gång (det var mellan ställandet och apporteringen) och det kändes faktiskt som att det fungerade rätt ok ändå.

Här är bedömningen vi fick:


Vi skulle ta siffrorna lite med en nypa salt, då det är lite glädjesiffror. Men det kändes trots allt rätt så bra.

Nu gäller det bara att träna vidare. Alla momenten behöver ju nötas och nötas. 
Gnuggas in som Prickis säger.

Den 15 augusti är det upp till bevis, då har vi bestämt att hela lydnadsgruppen skall träffas vid Prickis och genomföra en träningstävling.
 

Jag skall försöka att fokusera på att få upp tempot överlag 
och så måste jag ju bestämma mig för vilken ingång jag skall ha och träna vidare med den.

Men vi har fått så mycket bra verktyg att jobba med. 
Så nu är det bara upp till matte att se till att få till träningstillfällen i mån av tid och ork.


Vi fick sånt fint diplom Bamze & Jag :)


Om det är någon som läser, så önskar jag er en riktigt fin fredag.

Kramar Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar