torsdag 2 maj 2013

Idag är det kurs igen...

Det har redan gått en vecka sedan sist vi var på kurs, fy vad tiden går fort.
Jag har i alla fall lyckas träna lite på den gigantiska läxan:

  • Apporterings-träning
 Apporteringsträningen med Bamze inomhus har gått bra. Jag har hållit på att greja med hans huvud och haft fingrarna i munnen på honom som vi fick tips om. Nu kan han sitta och hålla mina fingrar utan att tugga och utan att släppa. Tungan kommer nån gång, men han slutar direkt när jag säger ifrån. Igår kväll fick han hålla en penna, vilket gick jättebra. Han var superduktig och tenderade inte till att tugga en endaste gång.

Apporteringen ute med apportbocken går lite sakta men säkert framåt. När jag leker med den, drar undan den så vill han ta den :) Som avslutning fick han springa och hämta den, då blev han jätteglad. Däremot har vi inte haft några bärövningar under promenaderna denna vecka. Kanske skulle försöka få till det nu på morgonpromenaden.

  • Snabba lägganden
Snabba lägganden har gått jättebra, tycker att jag fått upp tempot rejält sedan första tillfället. Förra veckan tränade jag det mest inomhus, men denna vecka hade han minst samma, om inte ändå högre tempo utomhus :)

  • Snabba ingångar (vi skall bestämma oss för viken ingång vi skall ha)
Det här med snabba ingångar har varit jättesvårt. Problemet har egentligen varit mitt, att bestämma mig för vilken ingång vi skall ha. Oj vilken beslutsångest jag har haft. Vänsteringång - när hunden kommer in på sidan och sätter sig fot, eller den när hunden går runt bakom dig och sätter sig fot. I rallylydnaden så använder man sig ju av båda ingångarna, därför tycker jag att Bamze har gjort båda ungefär lika bra. Men kanske ingen med något jättehögt tempo.
Försökte att få lite hjälp från en massa annat hundfolk och de flesta rekommenderade vänsteringången. Tillslut satte jag mig ner och gjorde en kommandolista (ursvårt när man börjar tänka efter, men jättenyttigt) med hjälp av den kom jag fram till att vi skall försöka träna in  vänsteringången till lydnaden...
Så nu har vi börjat lite smått med att träna det.

  • Ställande
Ställanden har vi övat på två gånger under denna vecka, det gick ganska bra, men på nått sätt tycker jag att han blir lite låg när jag stannar och sätter fram handen och säger STANNA. Måste få lite tips ikväll på hur jag skall göra den övningen bättre...

  • Halter
Halter har vi övat på åt alla håll. Tycker att det känns rätt så bra, förutom att han har en tendens att sätta sig lite snett. Den jag tycker att han har svårast för är nog högerhalten. Men det är väl bara att öva vidare.

  • Linförighet
Linförigheten gick jättebra den enda gången vi tränat denna vecka, med tidtagning. Vi gick under ungefär 2,5 minuter när A tog tid på oss och det kändes jättefint. Han hade verkligen superkontakt. 
-Eller ja, nu kom jag på mig själv att det blev ju faktiskt fritt följ - ops. Det här med att öva med koppel är jag ju jättedålig på när vi är hemma. Något jag får börja tänka på.
Igår fick jag för mig att jag skulle köra lite Linförighet igen, utan tidtagning, men då kändes han nästan för ivrig och jag lyckades trampa på honom...


Vi har i alla fall arbetat oss igenom hela läxan vid ett par tillfällen. Man tänker ju alltid att man skall göra ett litet pass varje dag, tyvärr känns det som att det aldrig riktigt fungerar i praktiken. Man tar sig liksom inte riktigt den tiden. Men det är så otroligt kul, för Bamze är så himla med när man väl gör det och han vill bara göra mer och mer :)

Nu är det dags att ta tag i dagen. På med kläder, ge hundar frukost, gå morgonpromenade, göra sig i ordning och åka till jobbet och sen ladda inför fjärde kurstillfället ikväll.

/Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar