fredag 17 maj 2013

Lydnadskurs

Igår var vi på lydnadskurs igen, näst sista tillfället. Tänk vad fort det gått, nästa gång är det examen ;)
Jag tänker tillbaka på var vi var när vi började för lite drygt 1 månad sen, då hade vi ju endast nosat på delar av momenten och jag tycker verkligen att vi har gjort framsteg under denna kurs.
 
Igår började vi med att köra sittande i grupp, Bamze var jätteduktig, förutom att han försökte lägga sig en gång, men jag tillrättavisade på en gång. 
Redan när vi kom till kursen så var det en annan hund som störde sig massor på Bamze. Han morrade och skällde och verkligen bröstade upp sig mot oss. Vi har ju varit på Läger tillsammans hela helgen och den hunden hatar verkligen min Diezel, så om han kopplar ihop Bamze med honom det vet jag inte... 
Men rätt som det var under sittandet så kom han farandes rätt på Bamze. Jag skyndade mig fram, fick tag i kopplet på den angripande hunden och i Bamzes halsband och höll isär dem. Bamze svarade lite lätt emot, men jag tror knappt att han hann med att fatta vad som hände. Instruktören fick tag i den andra hunden och fyade honom ordentligt. Jag satte upp Bamze igen, fast besluten om att inte göra nån stor grej av det, tänk vad skönt att det gick bra.

Efteråt var det platsliggning. Först kände jag mig lite osäker på att lämna honom på det avståndet som jag brukar, men sen tänkte jag att då gör jag ju faktiskt en grej av det. Så jag stegade ifrån med bestämda steg, när jag vände mig om såg jag att Bamze försökte snegla lite åt det hållet som hunden hade kommit ifrån, men ju längre tiden gick ju mer slappnade han av. Platsliggningen gick verkligen kanon, fick endast tillrättavisa honom vid en nosning. Uppsittandet gjorde han perfekt :)

Sen körde vi igenom alla andra moment, utom hoppet.
Ingen ting känns färdigt på långa vägar, men för varje träningspass så är vi ju i alla fall ett steg närmre målet :)

Nu har jag en liten sobelfärgad colliepojk som pockar på min uppmärksamhet, kanske skall passa på att gå ut och göra ett hopphinder innan jobbet och öva lite på det.

Ha en fin fredag.
Kramar Ida Diezel & Bamze

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar