tisdag 7 maj 2013

Mycket hund blir det...

Ja mycket av min tid går åt till mina underbara colliepojkar. Lydnadskursen som Bamze och jag går är så rolig och givande. I torsdags hade fjärde kurstillfället och i söndags hade vi det femte som var en dubbellektion. Detta tillfälle blev lite tävlingsinriktat. Vi startade dagen med att att ha lottdragning om turordningen. Självklart drog jag startnr 1 och fjärilarna började fladdra i magen på mig. Fy vad löjlig man är. Men det är väl det där att man skall utföra något ensam på en plan och alla blickar riktas mot just mig (och min hund såklart) 
Ja ja tänkte ja, det är ju otroligt nyttig träning, både för mig och Bamze-bus.

Vi startade med sittande i grupp och sen blev det platsliggning. Jag ser att det går framåt för Bamze varje gång. Men just sittandet tycker han är lite konstigt, varför sitta när man kan ligga liksom...
Jag kopplade loss och gick ut i kopplets längd och efter typ halva tiden förflyttade jag mig lite längre bak. Bamze satt nästan hela tiden och jag behövde bara rätta till honom 4 gånger.

Platsliggningen kände jag mig mycket säkrare på. Även här kopplade jag loss och nu gick jag ut i full längd. Bamze ligger mycket avslappnat och bara väntar. Det enda jag i nuläget känner att vi har problem med är nosandet och självklart kommer vi ju att behöva lägga in en massa störningsträning.

När detta var över genomförde vi alla moment i lydnadsklass 1. Man fick använda de hjälper vi kände att vi behövde för att hunden skulle utföra det vi ville. Jag använde mig av både dubbelkommandon och belönade med köttbullar när jag kände att Bamze gjorde rätt.

Efter varje moment gick vi igenom det och övriga gruppen fick komma med synpunkter. Prickis instruktören agerade testledare och så förde hon ett litet protokoll, så vi vet vad som var bra och vad vi skall träna vidare på. 
Det var en otroligt givande dag och man är så sugen på att träna vidare. jag önskar bara att jag tog mig lite mer tid varje dag.


Ikväll är det tisdagsträning på klubben och det är jag som är värd, eller värdinna kanske man säger. Jag skall finnas där, hjälpa till om det är någon som behöver hjälp med något, låsa upp klubbstugan, sälja fika om någon vill ha osv. Jag tänkte nästan åka dit en timma tidigare, så jag kan träna lite med killarna innan den öppna träningen börjar halv sju.


Sen är det bara att börja planera och packa inför vårt läger.
Jag sitter för första året med i klubbens lägerkommitté. I år är det tredje året som Örebro hundsällskap anordnar detta. 
Förut har lägret varit från fredag till söndag, men i år lyckades vi få boka in Krist i himelfärds-helgen. 
Så Torsdag - Söndag är det dags för mig och colliepojkarna att packa in oss i bilen och bege oss mot Tiveden. 
Vi kommer att bo i hundvänliga stugor på ett ställe som heter Stigmansgården. Ett perfekt boende för detta ändamål. Diezel, Bamze & Jag kommer precis som de övriga åren att dela stuga tillsammans med Lotta & Siiri, Ann, lilla Emil, Mio & Moa. 

Diezel och Moa pussas lite.
Bilden är från det första lägret vi var på med ÖHSBK.

Lägret kommer att innehålla en massa rolig hundträning, grillning, promenader, hundbad och att få ha roligt och umgås med trevliga klubbkamrater. Grenarna som är tänkta inför helgen är: Lydnad, sök, spår och ev rallylydnad. Det finns även agilityhinder som man kan roa sig med. Vi får väl se om vi orkar och hinner med alla grenar, men kul skall det bli i alla fall. 

-Vi ser verkligen fram emot denna härliga helg och det passar ju perfekt 
att åka hemifrån nu när husse ändå håller på med vårbruket...


Nu blir det morgonpromenad med killarna  över slätten och genom skogen, 
i ett strålande solsken och till ljudet av fåglarnas allra ljuvligaste vårsång.

Ha en underbar dag.
Kramar Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar